Hírek : Sokkoló adatok: mi mindent lehetne építeni a 4-es metró árából? |
Sokkoló adatok: mi mindent lehetne építeni a 4-es metró árából?
95.8 MHz 2007.03.26. 15:06
A jelenlegi számítások szerint a 4-es metró építése hozzávetőleg 386 milliárdba kerül a fővárosnak és az adófizetőknek. Egy szaklap számítása szerint ebből az összegből a többi között négy Duna-hidat lehetne építeni, le lehetne cserélni majdnem a teljes fővárosi autóbuszparkot, fel lehetne újítani 100 kilométer utat és még maradna is a pénzből.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszékének tudományos főmunkatársa szerint a tervezésnél hiba lenne csak Budapestre koncentrálni, az agglomerációt is figyelembe véve Tatabánya, Vác, Hatvan, Cegléd, Székesfehérvár sugarú körben kell gondolkodni. Ez összesen már kb. 3-3,5 millió embert, köztük naponta több százezer ingázót jelent.
Vörös Attila egyetemi docens a Mélyépítő Tükörkép Magazinban úgy vélte: közkeletű tévedés, hogy mivel Budapest régi város, ez komoly korlátokat jelent pl. a közúthálózat fejlesztésében, mivel ez mindössze az érintett terület 10%-ára érvényes.
"Attól, mert a Belvárosban vannak a dugók, nem biztos, hogy ott vannak a megoldást szolgáló fejlesztési lehetőségek, illetve szükségszerűségek is. A külső kerületekben kell elvezetni a forgalmat, melyhez elsősorban legalább két nagy teljesítményű körgyűrű - pl. egy a Körvasútsor környékén, és egy ún. ipari körút még kijjebb - megépítése fontos a hozzákapcsolódó közúti hidakkal: egy délen Budafoknál, és egy az Északi Összekötő vasúti híd mellett, mely a belső területekről képes kiszívni a forgalmat. A jelenleginek töredéke lenne a probléma" - mondta a szakember.
Vörös Attila szerint erre a 80-as évek közepéig volt lehetőség, mára azonban a külső kerületekben is nagy nehézség a nyomvonal kijelölése. Egyre több a bevásárlóközpont, lakópark, lakókert és a be nem építhető zöldterület, melyek létjogosultságához szintén nem fér kétség.
|